Aftryk

ULRIK STENSHØJ

Fernisering lørdag den 6. oktober klokken 13.00

Kunstnerne er til stede, og der serveres et let traktement samt et glas vin

Udstillingsperiode 6. - 28. oktober 2018

Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør
Fri entré - Alle er velkomne

Læs mere om udstillingen HER.

Ulrik Stenshøj

6. – 28. OKTOBER 2018

For tegner Ulrik Stenshøj (f. 1983) er fortolkninger af naturen både omdrejningspunktet og inspirationen i hans værker. Kunsten fremstår enkel, selvom detaljerigdommen er stor. Og der er ingen tvivl om, at han har en forbilledlig evne til gengive, hvad han ser, og få de stemninger han mærker ned på papiret.

Gennem tiden har Ulrik Stenshøj modtaget undervisning hos anerkendte kunstnere som John Olsen, Ib Spang Olsen og Odd Nerdrum, og har efterhånden fundet sin helt egen tilgang til klassisk tegning.

I sit voksenliv er Ulrik Stenshøj flyttet fra det vestjyske, hvor han er vokset op, og til Næstvedegnen. Derfor er stemninger fra den sydsjællandske natur inspirationen i mange af de nyeste værker. Ulrik Stenshøj arbejder oftest efter tesen at jo færre farver – jo stærkere udtryk. Hans værker fremstår derfor ofte meget grafiske i mødet mellem det sorte og det hvide, blækket og papiret.

Somme tider kaster han sig over de helt store formater. For eksempel sirlige fugletegninger, hvor de mindste fjer er gengivet imponerende naturtro. Sådanne værker, det kan tage år at få helt færdige. Men han beskæftiger sig også i højere grad med mindre formater, hvor naturens stemninger får hovedrollen, som de gjorde det i 1800-tallets japanske træsnit. Små blæktegninger med stærke kontraster, hvor der er leget med de forskellige elementer, og hvor flader og rytmer, lys og mørke skaber liv og dybde.