Godt nytår

Kære medlemmer af Skælskør Kunstforening. Rigtig godt nytår til jer alle sammen. Vi har mange spændende udstillinger og oplevelser til jer i det kommende år, og vi er i bestyrelsen i fuld gang med planlægningen. I kan godt glæde jer - det gør vi.

Vi håber på at se rigtig mange af jer, når vi skyder kunståret i gang lørdag den 9. februar klokken 13.00 med Mette Rishøjs spændende udstilling. Vi byder som altid på lidt godt at spise og et glas vin til selve ferniseringen. Og så er kunstneren selvfølgelig til stede. Tag bare vennerne, familien eller naboen med - og hjælp os med at sprede budskabet om vores skønne forening.

Velbesøgt ekstra-udstilling

Ved Kulturel Folkefest i år udstillede kunstner Kim Richard Adler Mejdahl i samarbejde med Skælskør Kunstforening i den gamle stationsbygning, som til formålet var blevet udlånt af Harboe.

I løbet af udstillingsweekenden blev udstillingen “Traumhaus” besøgt af mere end 500 gæster. Hertil kom, at to forestillinger med Kim Richard Adler Mejdahls kunstfilm “ODE” spillede for fulde huse i Kosmorama søndag aften. Vi kan kun anbefale at holde øje med denne spændende kunstner i fremtiden.

Sommerudflugt søndag den 27. maj 2018

OBS - Få pladser tilbage!

Så er programmet for årets sommerudflugt på plads - og vi åbner nu op for tilmeldinger. Skynd dig at bestille, hvis du vil være sikker på en plads - der er begrænsede pladser, og vi har tradition for en udsolgt tur.

Her er en kort gennemgang af hvad vi kommer til at opleve. En mere udførlig beskrivelse sendes særskilt ud til jer snarest.

Bussen kører fra Gammeltorv klokken 9.00, og så er første stop i Charlottenlund, hvor vi besøger keramiker Christian Bruun og glaskunstner Anders Raad. Her bliver der også tid til at spise egen medbragt frokost. Herefter tager vi til Øregaard Museum og ser papirkunstner Peter Callesens fantastiske udstilling; Skindød. Sidste stop er et besøg hos multikunstnerne Christella Bamford og Helge Nordstrøm i Hvalsø, hvor de bor og arbejder. Her får vi en rundvisning i deres vidunderlige, kreative verden fyldt med malerier og keramik. Klokken ca. 18.00 er vi tilbage i Skælskør.

Prisen er 300 kroner for medlemmer og 375 for ikke-medlemmer.
Bindende tilmelding til foreningens formand Pernille Kirkeskov-Hansen - helst på mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - alternativt på telefon 40334550. Herefter overføres beløbet til foreningens konto: 6150 - 4038292. Husk at skrive Udflugt + dit navn på overførslen.

Spændende udstilling under Kulturel Folkefest

Skælskør Kunstforening har den store ære og fornøjelse at kunne præsentere soloudstillingen Traumhaus med kunstner Kim Richard Adler Mejdahl i Skælskørs gamle stationsbygning, Stationsvej 5. Udstillingen vises fra den 31. august til den 2. september. Åbningstiderne er fredag 18.00-22.00, lørdag 10.00-17.00 og søndag 10.00-17.00.

Kim Richard Adler Mejdahl studerer til dagligt på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, hvor han laver kunst i grænsefeltet mellem musik, film og billedkunst. Til dette års Kulturel Folkefest vender den unge kunstner tilbage til sin hjemby med en mørk og vanvittig soloudstilling i den nedlagte stationsbygning.

Midt i weekendens festivitas vil stationsbygningen stå forvandlet om til et mareridtshjem, hvor Mejdahl inviterer folk indenfor i husets ødelagte lokaler fyldt op med gamle og nye værker.

Udstillingstitlen laver et finurligt ordspil mellem ordet traume og drøm (på tysk). I klassisk drømmetydning har samtlige rum i huset sin egen signifikante betydning. Hvert rum bærer på noget godt og ondt. Ydermere lægger huset ofte en solid ramme af mursten om traumatiske skænderier og misbrug, som familier bliver udsat for af en voldelig far eller mor. I Traumhaus vil Mejdahl vise, hvordan 'abstrakte' termer som traume, vold og mareridt kan tage fysisk form som en skulptur, som et billede eller som en film.

I år blev Mejdahl tildelt den prestigiøse Solopris ved Charlottenborgs Forårsudstilling for værkerne "No Ozone" og "ODE". Førstnævnte er en brutal animationsvideo lavet af 2.448 blæktegninger, der tog næsten to år at færdiggøre. For første gang vil samtlige tegninger blive udstillet sammen med videoen. "ODE" viser kunstneren sammen med sin familie synge om drabet på deres alkoholiske far og ægtefælle. Filmen er vist rundt omkring i verden, og det er første gang, at den screenes i Skælskør. På sidste udstillingsdag søndag 2. september vil Kosmorama stå for visningen af "ODE". Der vil kun være en enkelt visning af filmen. Billetter udleveres gratis på Bykontoret efter først-til-mølle princippet.

Kim Mejdahl

Sæt kryds i kalenderen

Årets generalforsamling bliver afholdt den 18. september 2018 i Salonen i Algade.